Fra brakdebut til etablert suksess

Helga Flatland, Lars Petter Sveen og Eivind Hofstad Evjemo har til felles at de vant Tarjei Vesaas’ debutantpris. På Kulturhuset i dag så de tilbake på hvordan det var å debutere, og hvordan livet som forfatter har utviklet seg. 

Skrevet: september 13, 2014
Foto: Angela Kristin Gargul

Foto: Angela Kristin Gargul

Hva var det som drev disse menneskene til å bli forfattere? Helga Flatland hadde et ønske om å leve av å skrive, men så for seg å bli journalist. Hennes utgangspunkt var ønske om å fortelle historier.

«Det var ikke en tanke om å kunne leve av det».

Lars Petter svarte at han ville formidle historier, som så ble til en bok. Evjemo hadde ikke en forfatterdrøm. Med andre ord kunne det virke på alle tre som om det er en den gode historien som skaper forfatteren, ikke noe man kan bestemme seg for.

Deres gode fortellinger ble belønnet med Tarjei Vesaas’ debutantpris, som spesielt Sveen mente var viktig for forfatterkarrieren.

«Man går inn i en arv. Prisen også skaper et forventningspress for å foresette å skrive. Det var deilig å bli vurdert for noe man hadde gjort, ikke for den jeg var som person».

Verken Flatland eller Sveen savner å være usikre førstereisforfattere, men de mente at det var noe befriende med å ikke ha utgitt bok.

«Jeg kan ikke skrive uten å tenke at det skal bli bok», sa Flatland.

Sveen på sin side mener at selve skrivingen forandret seg etter at han debuterte. Den første boka hans var preget av de impulsene han hadde da. Halve debutboka handlet om å få barn, fordi han selv hadde fått barn i perioden han skrev den. Nå lever ikke han og teksten så nært lenger. Sveen kunne også avsløre at dét å være trebarnspappa gjør underverker for arbeidsdisiplinen. Han har et strengt regime der han skriver 40 minutter om gangen, tar fem minutters pause, og går på skrivingen igjen. Slik fortsetter han til han må hente barn i barnehagen og skole.

Flatland har stor respekt for forfattere som Sveen. Hun kalte sin egen teknikk for «eksplosiv skriving». Frustrasjonen over å ikke greie å konsentrere seg om å skrive bygger seg opp til en eksplosjon av tekst. Slikt blir det en triologi av.

Felles for Flatland, Sveen og Evjemo er at Tarjei Vesaas’ debutantpris har gitt dem motivasjon og muligheter til å bli forfattere på heltid. De har gått fra famlende forfatterspirer til etablerte forfattere, og har mulighet til å leve av noe de er lidenskapelige opptatte av. Det er vel drømmen til debutantene som nervøse står på scenen under denne bokfestivalen.