Debutantfestivalens vorspiel: «Den nye tida»

Slik som alle morsomme fester, hadde også Debutantfestivalen sitt eget vorspiel på fredag.

Skrevet: september 13, 2014

Av Rose Fagerheim

Foto: Terje Ahmad Frostad

Foto: Terje Ahmad Frostad

Ida Jackson ledet samtalen om sosiale medier og litteratur, og hvordan man som forfatter kan bruke internett til å nå ut til flere lesere. I panelet satt forfatterne Agnes Matre og Gert Nygårdshaug, bloggerne Kristin Storrusten og Aslak Nore, som også er forlagsredaktør og forfatter, samt Nora Campbell, redaktør i Aschehoug. Jackson åpnet samtalen med å proklamere at sosiale medier ikke er de nye mediene, men mainstream. Det har stor betydning for forfattere og leserne deres.

Litteratur på nett
Paneldeltagerne var enige om at det snakkes mye om litteratur på nettet. Matre og Nygårdshaug bruker begge sosiale medier for å nå ut til leserne sine, og spår at det kommer til å bli enda viktigere i fremtiden. Nygårdshaug har selv hatt stor suksess med å selge sine egne bøker på nettet, uten å involvere forlaget. Matre la vekt på at det for forfattere fra mindre forlag er enda viktigere å bruke sosiale medier til å promotere bøkene sine.

Forfatterne er ikke de eneste som snakker aktivt om bøker på sosiale medier. Nettet har åpnet for at flere kan snakke offentlig om litteratur, og bokbloggere får anmeldereksemplar på lik linje med aviskritikere. Hovedforskjellen synes å være at bloggere står friere til å velge form. De trenger ikke å skrive lange, nesten litterære, anmeldelser, men kan skrive mer personlig. Nore blogger på OP-5 sammen med Asbjørn Slettemark, og mente at deres blogg var et sted for «high five entusiasme» rundt bøker og tv-serier. Hos dem skal det være ”no nonsense”. Både Nores OP-5 og bokmerker.org, som Storrusten er en del av, kan være et sted der leserne står i sentrum.

Tips til årets debutanter (og andre som vil bli hørt på sosiale medier)
Panelet kom også med gode råd og tips til forfattere som vil nå ut til flere lesere. Kristin mente at det alle beste er å være åpen at man som forfatter vil promotere sine egne bøker på nett, og Aslak supplerte spøkefullt at, spesielt eldre, forfattere som prøvde å late som de tilfeldigvis snakker om sine egne bøker fremstår som «Bambi på isen». Nygårdshaug snakker om sine egne bøker på Facebook, mens Matre fortalte hun var opptatt av å kommunisere med bokbloggere for å spre ordet om sine bøker. Hun la vekt på at debutanter bør være tilstede på sosiale medier. Men som Campbell minte om: det er også viktig å lytte til andre på sosiale medier, og ikke bare snakke om seg selv.

Vorspielet er over, men det er kake igjen
Sosiale medier har blitt en del av hvordan lesere kan snakke om bøker, og en kanal der forfattere kan nå ut til stadig flere. Dette er viktigst for debutantene, men mer erfarne forfattere bør også bruke det aktivt. Dette er gode nyheter for alle som er opptatt av bøker, fordi det gir plass til flere som kan snakke om litteratur. Og Debutantfestivalen fortsetter lørdag, hvis du har lyst til å vite mer om de nye og spennende forfatterne som skal gi ut bøker denne høsten. Kanskje dere kan følge hverandre på Twitter og fortsette samtalen der?